IMPORTANT !!!! Asigurătorul RCA sau BAAR vă poate elibera, în termen de 15 zile, un certificat privind daunele înregistrate sau lipsa acestora, pentru un interval de 5 ani de raporturi contractuale.

Asigurarea de Răspundere Civilă Auto (RCA) este un contract încheiat între proprietarul unui vehicul, persoană fizică sau juridică și o societate de asigurări care are dreptul de a practica asigurarea RCA pe teritoriul
României.
Proprietarul unui vehicul trebuie să deţină un contract RCA valabil pe toată perioada în care vehiculul este înmatriculat/înregistrat, chiar dacă acesta nu este utilizat.
Asigurarea obligatorie RCA este valabilă pe teritoriul României, teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene şi cele aparţinând Spaţiului Economic European, teritoriul statelor care leagă direct două ţări membre ale Uniunii
Europene în care nu există birou naţional.
Asigurarea RCA are două scopuri: protecția financiară a celui vinovat de producerea accidentului, precum și protecția financiară a persoanei păgubite, în urma unui accident.

Încheierea contractului RCA se poate face pentru o perioadă de la 1 lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcție de opțiunea dumneavoastră. Valabilitatea
poliței RCA se poate verifica consultând baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României – www.aida.info.ro

Pentru a încheia o poliţă RCA trebuie îndeplinite următoarele condiţii:

• vehiculul să fie înmatriculat/supus înmatriculării sau înregistrat în România;

• asiguratul să fie persoana fizică sau juridică înscrisă în documentele de identificare a vehiculului / persoana pe numele căreia urmează să se înmatriculeze vehiculul (este valabil şi în cazul vehiculelor achiziţionate în leasing).

Pentru a vă asigura de corectitudinea întocmirii asigurării, trebuie să verificaţi dacă contractul RCA conţine:

• numărul și data încheierii contractului,
• informaţii despre părţile implicate în contract,
• perioada de valabilitate a asigurării,
• limitele maxime de despăgubire,
prima de asigurare,
• numărul și scadența ratelor,
• intermediarul,
• clasa bonus-malus,
• numărul de înmatriculare/înregistrare și numărul de identificare al vehiculului,
• statele în care acest document are valabilitate.

Contractul RCA vă dă dreptul să vă adresați pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto, care ar putea să vă influenţeze opţiunea.

Asigurarea RCA se încheie:

  • la înscrierea în circulație, prin înmatriculare sau înregistrare în România;
  • în momentul expirării vechii asigurări RCA în condițiile în care vehiculul respectiv rămâne suspus înmatriculării sau înregistrării în România. Excepție de la încheierea unui contract RCA o au persoanele fizice și juridice care utilizează exclusiv vehicule în scopul antrenamentelor, curselor, întrecerilor sau raliurilor, organizate legal. Pentru riscurile care pot apărea din aceste activități, proprietarii de vehicule sau organizatorii competiției se pot asigura facultativ. Proprietarul unui vehicul trebuie să deţină un contract RCA valabil pe toată perioada în care vehiculul este înmatriculat/înregistrat, chiar dacă acesta nu este utilizat.

IMPORTANT:

La înmatricularea/înregistrarea în circulație, la efectuarea de modificări în certificatul de înmatriculare/înregistrare sau în cartea de identitate a vehiculului și la efectuarea verificărilor tehnice periodice (ITP) este obligatorie prezentarea dovezii existenței contractului RCA.

Asigurarea obligatorie RCA este valabilă pe teritoriul României, teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene şi celor aparţinând Spaţiului Economic European, teritoriul statelor care leagă direct două ţări membre ale Uniunii Europene în care nu există birou naţional. Asigurătorii pot extinde valabilitatea teritorială a poliţei. Ţările în care asigurarea este valabilă sunt precizate în contract.

În baza contractului, asigurătorul acordă despăgubiri pentru accidentele produse de dumneavoastră în străinătate, în limitele teritoriale de acoperire.
Prin actele adiționale asigurătorii RCA pot stabili limite de despăgubire mai mari decât cele stabilite prin legislaţia în vigoare, în schimbul plăţii unei prime de asigurare suplimentară.

Asigurarea RCA este obligatorie, iar încheierea poliței, în situația fericită, lipsită de accidente, vă scutește de neplăcerile provocate de sancțiuni și plata eventualelor amenzi.
Dacă aveţi în proprietate un vehicul înmatriculat sau înregistrat în România şi dacă nu încheiaţi asigurarea obligatorie RCA, sau nu o menţineţi în valabilitate în mod continuu, prin plata primelor de asigurare, săvârşiţi o contravenţie.

Nerespectarea obligaţiei de încheiere a asigurării RCA constituie contravenţie, este constatată de Poliție şi se sancţionează cu amendă şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului.

În plus, în cazul unui accident, păgubitul sau Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) în calitate de garant al obligației de despăgubire se pot îndrepta împotriva dumneavoastră, pe cale juridică, pentru recuperarea prejudiciului creat.

Asigurarea RCA este obligatorie și pentru proprietarii de vehicule înregistrate/înmatriculate în alte state și care utilizează drumurile publice din România, indiferent dacă este vorba despre tranzit sau perioade mai mari de timp.

Asigurarea RCA este diferită de asigurarea CASCO. RCA este o asigurare obligatorie prin lege și care acordă despăgubiri pentru avariile produse terților de către dumneavoastră, în timp ce CASCO este o asigurare facultativă care acordă despăgubiri numai pentru avariile vehiculului asigurat (propriul
vehicul sau vehiculul condus de dumneavoastră).

ATENŢIE ! 

Asigurarea RCA este obligatorie indiferent dacă se încheie sau nu o asigurare facultativă CASCO pentru acelaşi vehicul.

Asigurarea RCA este obligatorie pe toată perioada de înmatriculare înregistrare a unui vehicul.

Încheierea contractului RCA se poate face pentru o perioadă de la 1 lună la 12
luni, multiplu de o lună, în funcție de opțiunea fiecarui consumator.

Pot exista și perioade mai mici de 1 lună în următoarele situații:

• pentru vehiculele înmatriculate/înregistrate în alte state membre ale SEE pentru care se solicită asigurarea în vederea importului în România, pe o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii proprietății, dovedită cu documente justificative;

• pentru vehiculele destinate exportului, pe o perioadă de maximum 30 de zile;

• vehiculele care se autorizează provizoriu pentru circulație, pe perioade de 30 de zile, dar cumulat nu mai mult de 90 de zile.

Verificați periodic, notați-vă sau țineți bine minte data de expirare a poliței RCA.

De asemenea puteți verifica valabilitatea acesteia consultând baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României pe – www.aida.info.ro

Asigurarea RCA acoperă daunele provocate de un accident produs prin
intermediul unui vehicul asigurat RCA, către o parte terță. Fără a se depăşi
limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în
condiţiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate
a poliţei de asigurare RCA, se acordă despăgubiri în bani pentru:

• vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial; membrii familiei asiguratului sau conducătorului auto vinovat de accident sunt acoperiți de asigurarea RCA pentru propriile vătămări corporale.

• prejudicii materiale, inclusiv costuri de radiere și înmatriculare, costuri cu taxe de timbru, cheltuieli cu limitarea prejudiciului, cheltuieli aferente diminuării valorii vehiculului după reparații, dovedite cu acte sau expertiză;

• costuri pentru readucerea vehiculului la starea dinaintea accidentului;

• prejudicii reprezentând consecința a lipsei de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a vehiculului, pe baza opțiunii păgubitului;

• cheltuieli legate de transportul vehiculului avariat până la unitatea reparatoare aleasă de dumneavoastră de la locul accidentului la locaţia în care se găseşte centrul de constatare daune, la unitatea reparatoare aleasă de păgubit în vederea reparării vehiculului, cel/cea mai apropiat/apropiată de locul producerii accidentului sau de domiciliul persoanei prejudiciate, după caz, dacă respectivul vehicul nu se mai poate deplasa prin mijloace proprii, iar asigurătorul nu asigură transportul.

• cheltuieli de judecată și/sau aferente soluționării alternative a litigiului.

• pentru avarierea sau distrugerea bunurilor aflate în afara vehiculului care a produs accidentul, pentru bunurile aflate în interiorul vehiculului vinovat, numai dacă acestea nu erau transportate în baza unui raport contractual existent cu proprietarul sau cu utilizatorul vehiculului respectiv, precum şi dacă nu aparţineau proprietarului, utilizatorului ori conducătorului vehiculului răspunzător de producerea accidentului.

Asigurarea RCA poate fi încheiată cu oricare dintre societățile de asigurare autorizate de ASF în acest sens.

Verificaţi lista actualizată a societăţilor autorizate pentru RCA pe pagina de internet www.asfromania.ro .

Nu încheiați o asigurare RCA cu o societate care nu se regăsește în lista menționată, deoarece aceasta nu va fi valabilă.

Pentru a obţine sprijin la încheierea unui contract de asigurare, aveţi posibilitatea să vă adresaţi şi unui intermediar în asigurări, care va ajuta cu oferte de asigurare disponibile pe piaţă, vă va oferi informaţiile de care aveţi nevoie pentru încheierea asigurării și va elibera contractul potrivit opțiunii dumneavoastră.

În baza contractului RCA nu se acordă despăgubiri pentru avariile și pagubele produse propriului vehicul, pentru acestea aplicându-se, dacă aveți astfel de produs de asigurare, o asigurare facultativă CASCO.

Despăgubirile se acordă în funcție de valoarea prejudiciului și până la
nivelul maxim prevăzut de lege. Limitele maxime de despăgubire acoperite
prin asigurarea RCA sunt stabilite conform legii.

În cazul în care, pentru același vehicul, la data producerii accidentului există mai multe asigurări RCA valabile, cuantumul total despăgubirii este unic iar despăgubirea este plătită proporțional în părți egale de toți asigurătorii RCA.

Ca orice contract, și contractul RCA prevede obligații atât pentru asigurător, cât și pentru asigurat.

Asiguratul are ca obligații:

• plata primei de asigurare, în timp ce asigurătorul are ca obligație plata despăgubirilor în condițiile legii și ale contractului RCA;

• permiterea accesului asigurătorului la baza de date RCA, la evidența accidentelor și a cererilor de despăgubire anterioare și furnizarea informațiilor solicitate de asigurătorul RCA astfel încât acesta să își îndeplinească obligația de a evalua riscul și de a efectua calculul primei de asigurare.

• notificarea asigurătorului propriu RCA cu privire la producerea unui accident, cauzele și împrejurările acestuia, procedurile implicate ș.a. în termen de 5 zile lucrătoare, astfel încât asigurătorul să își poată îndeplini eficient obligațiile ce decurg din procedura de despăgubire.

IMPORTANT 

Neîndeplinirea obligațiilor de către asigurat nu limitează dreptul persoanei prejudiciate de a fi despăgubită.

Contractul RCA încetează la data stabilită de contract, atunci când vehiculul este radiat din circulație sau atunci când notificați asigurătorul cu privire la vânzarea sau donația ce are ca obiect vehiculul respectiv.

Asigurătorii și intermediarii au obligația, cu 30 de zile înaintea încetării contractului RCA, de a vă informa cu privire la această încetare și la posibilitatea de reînnoire a acestuia.

Este util să cunoașteți că asigurătorul RCA sau BAAR este cel care vă poate elibera, în termen de 15 zile, un certificat privind daunele înregistrate sau lipsa acestora, pentru un interval de 5 ani de raporturi contractuale, în timp ce BAAR are obligația de a vă elibera, la cerere, în termen de 15 zile calendaristice, o atestare privind acțiunile de răspundere civilă ale terților.

Prima de asigurare reprezintă prețul pe care un consumator îl plătește pentru o poliță RCA. Plata primelor se poate face integral sau în rate, în funcție de cum stabiliți de comun acord cu asigurătorul.

Este important să aveți în vedere plata primelor de asigurare la termenele stabilite, contractul RCA rămânând valabil, dar fiind executoriu pentru ratele scadente și neexecutate.

Tarifele de primă RCA sunt calculate în funcţie de strategia adoptată de fiecare
asigurător. Asigurătorilor sau intermediarilor de asigurări le sunt interzise
ofertarea, promovarea şi vânzarea asigurării RCA la prime de asigurare mai mari decât cele rezultate din aplicarea tarifelor de primă. Tarifele aferente decontării directe se calculează distinct față de tariful RCA.

Pentru contractele RCA încheiate pe perioade mai mici de 1 an, prima de asigurare se calculează ca pro-rata din prima de asigurare calculată pentru 1 an, ajustată prin aplicarea unui coeficient de corecţie.

Fiecare societate de asigurare își stabilește propriul tarif de primă în funcție de
propria estimare a riscurilor asociate unor categorii de indicatori (cum ar fi:
puterea mașinii, vârsta conducătorului auto, localitatea de domiciliu ș.a.), care
indică societății probabilitatea de producere a unui accident și, în consecință,
probabilitatea de a acorda despăgubiri și impactul financiar al acestora. Toate
societățile sunt obligate la efectuarea unui calcul actuarial precis pentru stabilirea tarifului RCA și au obligația de a informa asigurații cu privire la modul de calcul.

Prima de asigurare pe care o veți plăti în final depinde și de istoricul dumneavoastră de daunalitate realizat într-o perioadă de referinţă. Astfel,
asigurătorii au obligaţia să aplice sistemul bonus-malus în vederea stabilirii primei de asigurare pe care asiguratul trebuie să o plătească. În cazul
persoanelor fizice, se va lua în considerare istoricul asiguratului pentru toate
vehiculele deținute de acesta.

ATENTIE

Dacă solicitați o ofertă de preț pentru asigurarea RCA, asigurătorii trebuie să vă răspundă în maxim 3 zile lucrătoare, iar oferta transmisă de ei este valabilă pentru o perioadă de minimum 10 zile lucrătoare. Această ofertă va conține printre altele: valoarea primei de asigurare totală; valoarea comisionului plătit intermediarului (lei și %), inclus în suma totală; data până la care oferta este valabilă; tariful aferent decontării directe; clauze și acoperiri suplimentare; clasa bonus-malus.

Pentru ca fiecare consumator să poată să compare tarifele de primă, ASF publică semestrial un tarif de referință calculat de o societate cu expertiză în
domeniu. Acest tarif de referință are un caracter orientativ determinat pe baza
datelor statistice de la nivelul întregii piețe de asigurări RCA. Asigurătorii vă pot oferta un tarif de primă mai mic, egal sau mai mare decât tariful de referință, în funcție de propriul calcul adecvat profilului dumneavoastră de risc. Dar tariful de referință vă ajută pentru a avea o analiză proprie referitoare la așteptările legate de asigurarea dumneavoastră RCA.

Sistemul bonus-malus este reglementat prin normele emise de către ASF și a fost introdus ca o măsură de responsabilizare a participanților la trafic.

Acest sistem urmărește ca posesorii de vehicule prudenți să nu plătească o primă de asigurare identică cu a celor care produc accidente. Sistemul bonus-malus influențează prima de asigurare în funcție de daunalitatea înregistrată în perioada de referință.

În situaţia în care în perioada de referință nu au fost înregistrate daune plătite, la reînnoirea poliței RCA veți beneficia de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare.

În situația în care în perioada de referință au fost înregistrate daune plătite, la reînnoirea poliței RCA veți fi penalizat prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare.

Malusul se aplică la reînnoirea poliţei de asigurare în anul următor celui în care au fost plătite daune pe baza poliței RCA.

Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) şi 8 clase de malus (M). Reducerea maximă (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, în timp ce penalizarea maximă (malusul) care poate fi aplicată este de 180% față de tariful de primă standard. La stabilirea unui malus contează data plății daunei și nu data producerii acesteia, sau persoana care a condus
vehiculul.

Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune. Fiecărei clase îi corespunde un anumit procent de reducere, respectiv de majorare procentuală a tarifului de prima RCA, în raport cu clasa de baza B0. Astfel, dacă în perioada de referinţă (anul calendaristic anterior datei de intrare în valabilitate a poliţei) nu au fost înregistrate daune pe asigurarea RCA, asiguratul va beneficia anul următor de o reducere a primei de asigurare, concretizată prin acordarea unei clase de bonus. Prin urmare, teoretic, veţi putea ajunge din clasa de bază B0 în clasa maximă de bonus, adică B8, după 8 ani. Clasa de bonus-malus se păstrează pe întreg anul calendaristic în care se încheie contractul RCA indiferent de perioada asigurată.

Dacă în perioada de referinţă au fost înregistrate daune plătite, asiguraţii sunt penalizaţi prin aplicarea unui malus, adică prin majorarea primei de asigurare RCA, prin penalizarea cu două clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a
plătit o despăgubire. Pentru o perioadă de referinţă se poate aplica o singură
penalizare/malus (în funcţie de numărul daunelor plătite în această perioadă).

Riscul contractării unei poliţe RCA false este minim, în contextul în care atât la nivelul formularelor tipizate, cât şi la nivelul mecanismelor de raportare şi control există suficiente elemente de siguranţă. Cu toate acestea, consumatorii de asigurări au la rândul lor un rol important în prevenirea sau descoperirea la timp a unor asemenea cazuri, respectând anumite măsuri recomandate:

• Trebuie să fiți atenţi dacă societatea care eliberează aceste poliţe (direct sau prin intermediul brokerilor) are dreptul de a practica pe teritoriul României asigurarea obligatorie RCA.

• Trebuie să verificaţi corectitudinea completării rubricilor existente în contract și poliță, respectiv informaţiile despre părţile implicate în contract, perioada de valabilitate a asigurării, prima de asigurare, clasa bonus-malus, datele tehnice ale vehiculului (numărul de înmatriculare/înregistrare, numărul de identificare al vehiculului) conform documentelor de identificare ale acestuia, precum şi statele în care polița de asigurare are valabilitate. Forma şi conţinutul poliţei de asigurare RCA, precum şi caracteristicile  tehnice care trebuie îndeplinite pot fi vizualizate pe pagina ASF, la rubricile Legislaţie sau Consumatori.

• Consumatorii sunt sfătuiţi să utilizeze, ori de câte ori este necesar, baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României unde pot verifica existența poliței achiziționate.

În cazul unui accident fără vătămări corporale și/sau deces, în care au fost implicate doar două vehicule, există două posibilități de gestionare a evenimentului:

• completarea de către persoanele implicate în accident a formularului de constatare amiabilă

sau

• prezentarea la secția de poliție pe raza căreia s-a produs accidentul minor în termen de maxim 24 de ore de la producerea accidentului.

Dacă aţi fost păgubit în urma unui accident produs de un vehicul asigurat, trebuie să vă adresaţi asigurătorului care a emis contractul de asigurare pentru vehiculul care a produs dauna, sau propriului asigurator RCA în cazul în care ați optat pentru decontarea directa.

Asiguratul care a produs o daună, trebuie să-și înștiințeze asiguratorul propriu și să urmeze indicațiile acestuia.

Pentru deschiderea dosarului de daună vă puteţi adresa oricărei unităţi teritoriale a asigurătorului respectiv, indiferent de unitatea care a emis contractul. Asigurătorii RCA au obligaţia de a publica pe site şi de a actualiza periodic toate datele necesare care să permită persoanelor păgubite accesul direct la informaţiile privind procedura de avizare şi constatare a daunelor, precum și documentele necesare pentru deschiderea dosarului de daună.

 

ATENTIE ! 

Despăgubirile se acordă în cuantum egal cu valoarea prejudiciului și până la limita maximă de răspundere a asigurătorului RCA, asigurătorul fiind obligat să vă comunice valoarea maximă de despăgubire în termen de 30 zile calendaristice de la data cererii dumneavoastră.

Dacă ați suferit un accident provocat de către un vehicul neasigurat sau în cazul unui accident soldat cu vătămări corporale și/sau deces produs de un vehicul neidentificat, BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România) sau asigurătorul la care aveți încheiată o asigurare facultativă va suporta prejudiciile, urmând să recupereze sumele plătite drept despăgubire de la persoana vinovată de producerea accidentului.

Legislația prevede cazul daunei totale economice, care reprezintă situația în care un vehicul sau un bun avariat are o valoare de reparație care depășește valoarea de piață a acestuia. Această evaluare este realizată de asigurător pentru a stabili valoarea dinaintea accidentului, cu ajutorul unui sistem de evaluare specializat sau a documentelor emise în condițiile legii.

În această situație nefericită, puteți opta fie pentru reparare până la nivelul valorii de piață stabilită de evaluare, fie pentru despăgubirea ca daună totală, adică să primiți contravaloarea diferenței dintre valoarea de piață a vehiculului și valoarea epavei.

Valoarea epavei se determină în urma evaluării prin licitație utilizând sistem de evaluare specializate; în cazul în care nu se poate obține o valoare a epavei prin licitație, aceasta se poate determina și prin expertiză tehnică, cu acceptul persoanei păgubite. De asemenea, valoarea epavei poate fi cea menţionată în documentele fiscale justificative eliberate de o entitate specializată în dezmembrarea şi reciclarea vehiculelor care a cumpărat integral respectiva epavă.

UTIL:
Epava este vehiculul avariat încadrat în daună totală economică.

În cazul accidentelor soldate cu vătămări corporale și/sau deces, apelaţi imediat serviciul de urgenţă 112 şi nu modificaţi poziţia vehiculelor! Ulterior efectuării cercetărilor de către autorităţile abilitate puteţi solicita sprijinul asigurătorului RCA al persoanei vinovate, în vederea recuperării prejudiciilor produse.

În cazul nefericit al vătămărilor integrității corporale sau a sănătății ori decesului, despăgubirile se acordă atât pentru persoanele aflate în afara vehiculului care a produs accidentul, cât și pentru cele aflate în interiorul acestuia, cu excepția conducătorului auto vinovat.
Constatarea vătămării integrității corporale sau a sănătății ori a decesului rezultate în urma unui accident de vehicule se realizează pe baza documentelor justificative emise de instituțiile sanitare cu caracter public de medicină legală.

Stabilirea despăgubirilor în acest caz se poate realiza atât pe cale amiabilă, cât și pe cale judecătorească. Pe cale amiabilă, stabilirea despăgubirii are în vedere un punctaj comunicat de Institutul Național de Medicină Legală „Mina Minovici” București, în baza normelor comune ale ASF și Ministerului Sănătății, valoarea unui punct traumatic fiind egală cu dublul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată la data producerii evenimentului. Evaluarea despăgubirii are în vedere un nivel mediu prezumat al suferinței îndurate de persoanele prejudiciate.
Despăgubirile se pot ajusta în funcție de particularitățile fiecărui caz în parte.
În ceea ce privește stabilirea despăgubirii pe cale judecătorească, aceasta se realizează pe baza documentelor medicale, medico-legale, psihologice și statistice.

Dacă aţi fost păgubit în urma unui accident produs de un vehicul, trebuie să vă adresaţi asigurătorului la care vehiculul care a produs dauna este asigurat, cu procesul-verbal de constatare şi/sau autorizaţia de reparaţie eliberate de poliţie sau, după caz, cu formularul „Constatare amiabilă de accident”.

În cazul în care deţineţi un vehicul înmatriculat în România, sunteţi păgubit în urma unui accident provocat pe teritoriul României de un vehicul înmatriculat în altă țară şi doriţi să intraţi în posesia despăgubirilor cuvenite, trebuie să ştiţi că entitatea căreia trebuie să vă adresaţi este corespondentul ( asigurătorului străin) sau Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).

Datele de contact sunt disponibile pe pagina de internet www.baar.ro.

În situația în care vinovatul pentru producerea daunei nu deţine o asigurare obligatorie RCA valabilă la data producerii accidentului sau în care nu poate fi identificat vinovatul pentru producerea daunei (numai pentru vătămări corporale sau decese), după un accident trebuie să vă adresați BAAR, în calitatea sa de birou gestionar.

 

INFORMAȚII UTILE:

Pentru orice nelămurire în legătură cu o asigurare RCA vă puteţi adresa asigurătorului emitent. În situația în care considerați că asigurătorul nu v-a clarificat problema, vă puteți adresa ASF, de unde veţi primi asistenţă, îndrumări, recomandări, sprijin şi lămuriri.

Formularul „Constatare amiabilă de accident” se poate folosi în cazul accidentelor de vehicule produse pe teritoriul României, în urma cărora au rezultat numai pagube materiale şi în care au fost implicate doar două vehicule.
Formularul poate fi utilizat indiferent de locul producerii accidentului: pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulaţiei publice, în incinte şi în orice alte locuri.

 

Din 2022, formularul de constatare amiabilă de accident poate fi completat și electronic. Acesta are același model și informații ca cel tipărit și aceeașivaloare juridică. În cazul completării electronice, datele și semnăturile olografe ale conducătorilor vehiculelor vor fi preluate de dispozitivul utilizat pentru completarea formularului. Aplicația pusă la dispoziție de BAAR și asigurătorii RCA conține formularul și redă dinamica accidentului cu ajutorul sistemului GPS.

Actele necesare pentru deschiderea unui dosar de daună sunt:

• în cazul accidentelor survenite pe teritoriul României în care au fost implicate două vehicule şi din care au rezultat numai pagube materiale – Formularul de „Constatare amiabilă de accident completat corespunzător sau procesul-verbal de constatare a contravenţiei și autorizația de reparație (eliberate de poliţie), în original;

• în cazul accidentelor în care au fost implicate mai mult de două vehicule – procesul-verbal de constatare a contravenţiei și autorizația de reparație (eliberate de poliţie), în original;

• în cazul accidentelor soldate cu vătămări corporale – documentul tip „Anexa 2” (eliberat de poliţie) şi autorizaţia de reparaţie, în original;

• permisul de conducere al conducătorului vehiculului pentru care se deschide dosarul de daună, în original şi în copie;

• certificatul de înmatriculare al vehiculului pentru care se deschide dosarul de daună, în original şi în copie;

• cartea de identitate a vehiculului pentru care se deschide dosarul de daună, în original şi în copie, dacă este solicitată;

• documente de identitate ale persoanei prejudiciate;

• în cazul în care vehiculul pentru care se deschide dosarul de daună aparţine unei persoane juridice (inclusiv societăţi de leasing) este necesar să aveţi o împuternicire/înştiinţare din partea proprietarului vehiculului.

 

Asigurătorul are oblicația înregistrării tuturor documentelor depuse la dosarul de daună

În termen de cel mult 30 de zile de la data la care ați transmis cererea de despăgubire, pentru soluționarea cererii de despăgubire asigurătorul RCA este obligat:

• fie să răspundă cererii părţii solicitante, formulând în scris o ofertă de despăgubire justificată, transmisă cu confirmare de primire, în cazul în care se dovedeşte răspunderea asiguratului în producerea riscurilor acoperite prin asigurarea obligatorie RCA iar prejudiciul a fost cuantificat;

• fie să notifice părţii prejudiciate în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parţial, pretenţiile de despăgubire.

• Dacă în acest interval de 30 de zile asigurătorul RCA nu a notificat respingerea motivată a pretențiilor de despăgubire, acesta este obligat la plata despăgubirii.

 

Dacă asigurătorul nu își îndeplinește obligațiile legale de plată sau le îndeplinește defectuos (de exemplu, întârzie achitarea despăgubirii sau diminuează nejustificat cuantumul acesteia), acesta va fi obligat la plata unor penalități de 0,2% pe zi de întârziere calculate la nivelul sumei de despăgubire cuvenită sau la diferența neachitată.

Despăgubirile se plătesc în contul indicat de persoana prejudiciată sau mandatarul acesteia.

Pentru efectuarea reparațiilor, vă îndrumăm să vă adresați unităților de specialitate autorizate potrivit legii, în acest sens putând consulta lista unităților autorizate pe site-ul Registrului Auto Român (www.rarom.ro).

UTIL : înainte de acordarea despăgubirii, asigurătorul poate solicita verificarea reparaţiilor efectuate. Asigurătorii pot avea convenţii încheiate cu unităţi service, caz în care devizul de reparaţie şi factura aferentă se pot transmite de la service direct către asigurător, însoţite de cererea de despăgubire, acest aspect putând reprezenta o facilitate pentru consumatori

Asigurătorul RCA are obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat, potrivit pretenţiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă.

Despăgubirile pot fi stabilite după cum urmează:

• înainte de efectuarea reparațiilor, pe baza ofertei făcută de asigurător și acceptată de dumneavoastră, caz în care trebuie să depuneți la asigurător cererea de despăgubire;

• după efectuarea reparațiilor, caz în care trebuie să depuneți la asigurător cererea de despăgubire, însoțită de devizul de reparație și facturi emise de unități de specialitate.

Cererea de despăgubire se poate formula de către persoana prejudiciată sau prin mandatari, inclusiv prin mijloace electronice (e-mail).

În termen de cel mult 30 de zile de la data la care ați transmis cererea de despăgubire, asigurătorul RCA este obligat:

• fie să răspundă cererii părţii solicitante, formulând în scris o ofertă de despăgubire justificată, transmisă cu confirmare de primire, în cazul în care se dovedeşte răspunderea asiguratului în producerea riscurilor acoperite prin asigurarea obligatorie RCA iar prejudiciul a fost cuantificat;

• fie să notifice părţii prejudiciate în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parţial, pretenţiile de despăgubire.
Dacă în acest interval de 30 de zile asigurătorul RCA nu a notificat respingerea pretențiilor de despăgubire și motivele respingerii, acesta este obligat la plata
despăgubirii.

La stabilirea ofertei de despăgubire se iau în considerare:

• pentru evaluarea costurilor de readucere a vehiculului la starea anterioară producerii evenimentului:
• piese și materiale noi care pot fi utilizate legal în procesele de reparație în România și statele membre;
• manopera aferentă reparaţiei şi cea aferentă operaţiilor necesare din punct de vedere tehnic şi tehnologic, conform tehnologiei producătorului;
• pentru evaluarea valorii de vânzare de piață:
• factori specifici de corecție;
• existenţa unor avarii preexistente;
• istoricul de exploatare a vehiculului, precum utilizarea în regim de școală de șoferi, taxi, închiriere și altele.

La stabilirea ofertei de despăgubire sunt luate în considerare modificările structurii de echipare a vehiculului, survenite între data comercializării și cea a producerii accidentului.

Consumatorii vor primi  oferta de despăgubire care trebuie să cuprindă:

• modul detaliat de calcul al costurilor reparației, inclusiv tarifele la care este calculată manopera de reparație;
• în cazul daunei totale economice: modul de calcul al valorii bunului la data evenimentului; modul de calcul al valorii epavei; sursele de referință ale costurilor avute în vedere.

Despăgubirea se plătește de către asigurătorul RCA în maxim 10 zile de la data acceptării de către dumneavoastră a ofertei de despăgubire formulată de asigurătorul RCA sau de la data hotărârii judecătorești definitive, respectiv a soluționării alternative a litigiului.

Decontarea directă este un serviciu suplimentar prevăzut în contractul RCA, care va fi taxat suplimentar, în baza căruia în caz de daună provocată din vina unui terț vă puteți adresa propriului asigurător RCA, urmând ca acesta să întreprindă demersurile necesare avizării, constatării și despăgubirii daunei respective.

Ulterior, asigurătorul dumneavoastră RCA va recupera de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de accident sumele de bani aferente despăgubirii.

Decontarea directă este un mecanism care sprijină consumatorul, deoarece acesta va avea contact doar cu asigurătorul propriu, cu care este familiarizat și pe care și l-a ales în funcție de calitatea serviciilor prestate.

keyboard_arrow_up